Tips Pilih Bidang Kursus !

assalamualaikum :D



siapa SPM leavers kat sini angkat tangan ! *angkat tangan* siapa belum isi lagi borang UPU angkat hidung! haha. okayy, mesti ramai lagi kan yang belum isi borang UPU ? SS tahu lah sebab ramai kawan SS belum isi lagi. SS dah isi okay :) macam-macam lah alasan bila ditanya kenapa tak isi lagi borang UPU tu? nak tunggu tarikh tutup ke? alasan diorang takut lah, nak tunggu abang atau kakak balik lah, nak tengok result dulu lah, belum beli nombor pin lah, macam-macam lah yang SS dengar dari kawan-kawan SS ni. hehe. papepun, yang penting jangan sampai tarikh tamat sudah :p SS tahu, nak isi borang UPU ni bukan senang, semua benda bak kena fikir, course apa yang sesuai, subjek apa yang perlu excell. kan? sebab tuh hari ni SS nak share dengan korang tips-tips nak pilih bidang kursus masa isi borang tu okay? :) SS jumpa ni dalam majalah haritu .

1. KENALPASTI KEBOLEHAN ANDA
okay, sebelum nak pilih mana-mana bidang, korang mestilah kenalpasti dulu kebolehan korang dalam bidang mana. sebagai contoh, SS ni gila subjek akaun, math dan add math, jadi SS pilih lah bidang yang berkaitan dengan nombor kan? kalau korang minat biologi, pilihlah yang berkaitan dengan perubatan dan kalau korang minat subjek bahasa, korang boleh pilih bidang penulisan kreatif.

2. KETAHUI CITA-CITA ANDA
cuba ingat balik, apa cita-cita korang? jangann ikut cita-cita yang korang nak masa sekolah rendah dulu sudah :p sebab SS tahu kalau tanya budak kecik apa cita-cita diorang, mesti majoriti akan jawab nak jadi doktor, guru, doktor, guru. kan ? hehe. nilai balik apa sebenarnya cita-cita korang. sebab kalau korang pilih bidang mengikut cita-cita, korang akan lebih bersemangat nak belajar. betul tak?

3. MINTA PENDAPAT ORANG YANG LEBIH ARIF
yang ni penting. kalau korang takut nak buat keputusan, tanyalah orang yang lebih arif contohnya cikgu kaunseling atau abang dan kakak yang lebih tahu. tanya mereka bidang apa yang paling sesuai dengan sikap dan cara korang. mana tahu senang lah sikit korang nak buat pilihan. siapa tahu?

4. SENARAIKAN KELEBIHAN DAN KEKURANGAN SETIAP BIDANG
setiap bidang mesti ada kelebihan dan kekurangan masing-masing kan? contohnya bila korang ada banyak pilihan bidang yang korang minat, senaraikan dulu kelebihan dan kekurangan setiap bidang. lepas tu, pilihlah bidang yang paling banyak kelebihan daripada kekurangan.

5. LIHAT PELUANG PEKERJAAN YANG ADA 
sebelum korang pilih mana-mana bidang, pastikan peluang pekerjaan yang sesuai dengan bidang tersebut terbuka luas dan mudah diterima pakai. elakkan pilih bidang yang kurang diberi peluang pekerjaan dan elakkan juga daripada memilih bidang yang menjadi pilihan orang ramai.


semoga tips-tips ni dapat membantu SS dan korang semua dalam membuat pilihan yang tepat. tips-tips bukan SS yang memandai. SS cuma kongsikan apa yang SS baca. semoga bermanfaat :)

p/s : keputusan SPM dah dekat! *berdebar*

7 comments:

  1. agree with the tips listed out here adik...and all the best untuk result SPM yer... In Shaa Allah...semuanya occay... kakak doakan...

    ReplyDelete
  2. SS, Incik B sesuai kos per erk?? pening nk pilih.. Tolom please..

    ReplyDelete
  3. Dik, pembetulan entri http://www.erazfadli.com/2013/03/entri-tentang-pengumuman-keputusan-spm.html .. Rasenye itu berita lama.. Mungkin kekal 20 Mac 2013..

    ReplyDelete
  4. @Incik B incik b tak isi lagi ea? pm kite kat fb. nanti kite bincang :)

    ReplyDelete

haa. dah bace kan? jom komen la pulak. hhiihi ..^^